DAG 9 |
Dag
9 : in het spoor van Harry Potter
We werden gewekt
door een stralende zon, geen wolkje aan de hemel, alle bergtoppen
zichtbaar. Dat beloofde een
mooie dag te worden. De
Schotse weerman had het bij het rechte eind.
Aan de ontbijttafel ontdekten we dezelfde Vlamingen die we
gisteren ook al tegen het lijf liepen.
Ze hadden ruim drie weken door Schotland gefietst.
Ze hadden zelf routes uitgestippeld langs alternatieve wegen maar
hadden toch het terrein onderschat : golvend was niet exact het woord
dat werd gebruikt. Ondanks
het wisselvallige weer hadden ze toch volop genoten van de landschappen,
bezienswaardigheden en de inwoners.
|
Wij parkeerden de auto in de benedenstad want we wilden in de late namiddag nog een wandeling inlassen.De “Jacobite Steam
Train” stond al klaar in het station.
Bij de locomotief was het een drukte van jewelste : iedereen
wilde wel een foto van dit ijzeren gevaarte en wondere staaltje van
techniek. De ganse trein, een locomotief en 7 wagons, maken op basis van
stoomkracht een trip van
|
|
Machinist van 'The Jacobite Steamtrain' |
Onderweg met de stoomtrein |
Gelukkig doemde
voor onze ogen het ene na het andere prachtige landschap op; een
afwisseling van meren, bossen, bergtoppen, heidevlaktes en ten slotte
ook de kust. Ook de
Neptune’s Staircase, en ander staaltje van menselijk kunnen, schoof
voorbij. Het was wel spijtig
dat de Vaes Brothers er vandaag niet bij waren want ik had zeker 2
pinten verdiend : in een klein ven dook een otter tussen de waterlelies
het water in.
|
Glenfinnan monument |
In het station van Glenfinnan was er een korte stop, maar te kort om deftig het gelijknamige monument of het viaduct te kunnen bewonderen. Deze viaduct met zijn 21 bogen is mooi vereeuwigd in de films van Harry Potter.
In Mallaig, het eindstation, hadden we een prachtig zicht op de nabijgelegen eilanden Skye en Rhum. We kregen ruim anderhalf uur om dit onooglijke dorp te bezoeken : 2 straten groot met quasi uitsluitend restaurants en souveniershops. Het is dan ook een ferry-oversteekplaats naar Skye en de buiten Hebriden. |
|
De haven van Mallaig |
Toen de trein terug vertrok gingen alsof het op voorhand was afgesproken, mijn Spaanse overbuur en ik strategisch postvatten aan een venster om de Glenfinnan viaduct te fotograferen. Onze Amerikaan liep doelloos en gefrustreerd rondjes door de treincoupé. Ter hoogte van de viaduct vertraagde de trein en gaven wij ook de kans aan andere passagiers om foto’s te nemen. Onze oren en neus zaten wel onder het fijne stof en de as. En zo geraakten we aan de praat met onze Spaanse overburen. |
Glenfinnan viaduct |
Voor de late
namiddag hadden we nog een korte wandeling gepland.
Vanaf Fort William reden we doorheen de Nevisvallei tot de
allerlaatste autoparking zo’n
|
|
Nevis rivier |
Glen Nevis |
Nevis rivier & Steall Waterfall |
Toen we ’s avonds terug op onze kamer waren heb ik de rugzak voor morgen klaargemaakt. Morgen wil ik die hoogste munro beklimmen. Bij het plannen en voorbereiden van deze reis was dat alvast 1 doel dat ik mezelf had voorgenomen. Maar toen het moment dichterbij kwam, rezen er toch wat twijfels en vragen : “Zal het weer goed genoeg zijn ?” We hadden al zoveel verhalen gehoord : mensen die verloren lopen in de mist, jaarlijks 8 à 9 doden, snel veranderende weersomstandigheden, … Maar de beslissing was genomen, er was geen weg terug. |
Loch Linnhe by night |