CLOSURE (afsluiten)
Woensdagnamiddag kwam dan het telefoontje. “Het
gaat door morgen!” De geplande supertasting van TastToe bleek
uiteindelijk meer dan volzet en dat was een opsteker voor Angelo. Een
gewaagde line up met bijhorend prijskaartje is toch altijd een beetje
bang afwachten, denk ik. Whisky is razend populair in onze contreien,
maar tot welke lengte hé.
|
Donderdag 24 april pik ik Jan Vissers op, mede-ingeschrevene, om samen naar Kampenhout te rijden. Carpoolen om de kosten te drukken. Grijns.Wij waren dus op tijd, wat niet van NV Le Anderen kan gezegd worden. Ook aanwezig was Mario Groteklaes, die de whiskies aan elkaar ging praten. Uit goede bron heb ik vernomen dat er geld bovenop de inschrijvingsprijs, geboden was, moest dit niet zo zijn ; ) Graptje.De kennis en ervaring die hiermee ter onzere
beschikking stond was immers onbetaalbaar en onvervangbaar. Ik kan me zo
direct niemand inbeelden die anders vooraan zou kunnen staan.
|
|
Jan@Tasttoe |
En het startschot werd gegeven. Gezien de line up
werd er vanuit gegaan dat het niet nodig was om het productieproces en
dergelijke nog eens uit te leggen, maar vragen waren meer dan welkom.
Nochtans merkte de persoon links van mij op dat dit z’n eerste
whiskytasting was. Spontaan begon ik te applaudiseren. Met een traan in
het oog dacht ik dat het voor hem dan een soort overgangsritueel moest
zijn. Z’n Bar Mitswa als het ware.
|
GLEN
CRAIG 1976 35Y 43.7% ARTIST
EDITION FOR LMDW
“For La Maison Du Whisky” is blijkbaar geen
toeval. The Artist Edition is een range van Signatory, special samen
gesteld voor en door LMDW. Toen Signatory startte als onafhankelijke
bottelaar, was dit in nauwe samenwerking met La Maison. Zij ontwierpen
de flessen en het design voor de “Unfiltered” en de “Signatory
Vintage” reeksen, met de nodige promotie. Safe
to say dat het een enorme ruggesteun was bij de opstart van
onafhankelijke bottelaar Signatory, ondertussen eigenaar van +/-10.000
vaten van een zeventigtal verschillende distilleerderijen, en vandaar
als dank deze ARTIST reeks for LMDW. Glen Craig dus. Fijn, oud. Gestoofd fruit.
“Uitgewerkte” vanille. De smaak is intenser, heel veel noten in het
midden, dan verwacht. Fruit blijft er boven hangen. Eucalyptus, munt,
van de bourbonrijping, volgens Mario. Verrassend complexe dram. Mario
vroeg zelfs een staaltje om mee naar huis te nemen.
|
Ondanks ik de persoon links van mij al diets gemaakt
had dat een bottle cap van een
waterfles best voldoet om water bij je whisky te doseren, wenste hij
toch een pipetje. Mario vertelt eveneens dat hij best de bottle cap kon gebruiken, maar er werd een pipet geëist. Laat het
er ons op houden dat je het woordje “pipet” op een bepaald moment in
de discussie kon vervangen door “rendierhoedje” en je hebt een idee.
|
Ugly Betty @ Bruichladdich Distillery |
De distilleerderij waar hij van komt is de Glenburgie distilleerderij. In 1958 werd daar een Lomond still geïnstalleerd om via de instelbare platen in de opbouw van de still, verschillende single malts te kunnen produceren. Volgens Mario was de hoek van de Lyne arm ook nog eens instelbaar en dit alles om de hoeveelheid reflux te regelen. Op deze manier regel je de body en zuiverheid van je uiteindelijke spirit, lees whisky. Deze kreeg de naam van de toenmalige manager, Dhr. Craig, mee. Het concept Lomond stills werd na een tijdje, bij Glenburgie in 1981, opgegeven vanwege het vele onderhoud dat nodig was om de platen steeds opnieuw van resedu te ontdoen. Bij Bruichladdich is er nog eentje in gebruik, de Ugly Betty, voor het distilleren van The Botanist Gin en bij Scapa op Orkney wordt er eentje gebruikt als wash still. Bij deze laatste zijn de platen wel verwijderd. |
|
Ugly Betty @ Bruichladdich Distillery |
Lomond Still @ Scapa Distillery |
BANFF
1975 38Y 49.4% DUNCAN TAYLOR
TANTALUS
Mario vertelt: Tantalus was de zoon van Zeus en Pluto.
Op een dag nodigde Zeus Tantalus uit voor “Komen eten!” bij de goden.
Tantalus vertelde echter aan anderen verder wat Zeus aan tafel gezegd had
en dat mocht niet. Wat gebeurd aan tafel, blijft aan tafel en zo ... . Als
klap op de vuurpijl stal hij ook nog nectar en ambrozijn uit de keuken.
Dat laatste had je nodig om “onsterfelijkheid” te maken. “Leuk voor
m’n vrienden”, moet hij gedacht hebben. Toen het zijn beurt was om te
koken, dacht hij Zeus en de goden nog een poets te bakken ook, samen met
z’n zoon Pelops. Enkel Demeter heeft er een stukje van gegeten, van
Pelops dus, maar ze had als excuus dat ze wat in de war was omdat haar
dochter pas ontvoerd was. Zeus was not amused en verbande Tantelus uit de keuken. Meer specifiek naar
de onderwereld, tot z’n kin in ’t water en het fruit van de bomen tot
op z’n kop. Dat het water in de grond zakte als hij dorst had en de wind
het fruit weg blies als hij wilde bijten zal wel even erg geweest zijn als
dat rotsblok dat maar net niet wilde vallen om ‘m uit z’n lijden te
verlossen. Pas op: ’t was niet voor effkes hé, maar voor eeuwig ...
... “en dit is dus een Banff!??!”
En we konden verder met de whisky! “Gelukkig dat je
Mario onderbrak, want dat bleef maar duren”, zei m’n linkerbuurman.
|
|
De neus doet denken aan harde kandij. Iets donkerder dan gewoonlijk, deze Banff. Ook iets ouder dan gewoonlijk. Hout en alcohol. Iets metaligs of mineraal. “Natte kassei” zegt Mario. Vlierbloesem. Iets vegetaler in de afdronk. Door de zon verhit stro. De namen Cadenhead’s en Small Batch vallen hier als tegenpool.Mario verteld dat Banff een klein dorpje aan de
oostkust van Schotland is, waar na het vallen van de avond niets te
beleven valt. Mtja, klein dorpje? En plezier moet je zelf maken
natuurlijk ... (oke, oke, rekening houdend met de wetgever natuurlijk).
|
|
Banff House |
CAPERDONICH
1972 40Y 48% DUNCAN TAYLOR
TANTALUS
Nog eentje die het niet gehaald heeft. Ooit
werkende voor Chivas Brothers, nu demolished.
Eentje uit het magische jaar 1972, zegt Mario. Waarom? Omdat dat een
van de weinige jaargangen is waar je iets van vindt natuurlijk.
Pampelmoes in een zuivere neus. Hard ananassnoepje. In de afdronk
gesuikerde ananas. Zuiver, zuiver, zuiver. Ettelijke jaren geleden
waren we mensen nog aan ’t waarschuwen dat deze distilleerderij de
potentie had om de nieuwe Port Ellen te worden. Deze Caperdonich uit
Speyside kostte 1265€ ... .
|
CONVALMORE
1977 36Y 58%
Een officiële botteling van Diageo. De
distilleerderij is nog maar een lege huls en de warehouses worden
gebruikt door die “van over den draad”, maar af en toe vind je nog
een Convalmore in de rekken. Mario haalt aan dat het meestal niet
zonder reden is dat een distilleerderij gesloten wordt en dat je die
reden soms wel vindt in z’n whiskies. In deze botteling is dat nu
net niet het geval. Eerst wat stoffig hout in de neus. Daarna hout met
een hintje vanille met hout. Olieachtige structuur en aangenaam
bitter. Niet te droog, beetje op de tong. Geef hem de verschuldigde
tijd en je krijgt peperkoek! Beetje kruidig, richting cederhout. Geef
hem nog wat tijd na die 36 jaar in het vat en je wordt beloond met
gekarameliseerde vijgen. Een juweeltje.
|
HANYU
1985 23Y 58%
Ichiru’s Malt. Ichiro is de “erfgenaam” van de
inmiddels afgebroken Hanyu distilleerderij. Hij kochte de resterende
vaten op en bottelde ze onder andere als single casks in de ondertussen
legendarische speelkaartenreeks. Ichiro Akuto bouwde ondertussen z’n
eigen distilleerderij, Chichibu. De neus doet me denken aan een potlood:
hout met een koolstof kern. Soyasaus. De smaak is vele intenser dan de
neus doet vermoeden. Die gaat meer richting gebarbequed vlees, kompleet
met marinade en rook. Onterechte vrees dat dit een “nakomertje” was
van de nu nog resterende stocks.
|
PORT
ELLEN 1983 30Y 52% DUNCAN
TAYLOR TA
|
M’n linkerbuurman en de “persoonlijke top 3” stemming op ’t einde maakten het me duidelijk: CLOSURE.Er kan een periode afgesloten worden in m’n whiskybestaan. Port Ellen. Wegens zeldzaamheid en prijs niet langer gegeerd bij de modale whiskyliefhebber, bij de nieuwe whiskykenner links van mij zelfs niet gekend en zelf al zoveel geproefd dat de “drang” ook weg is. Alleen daarom al was deze tasting voor mij de moeite: een schitterende afsluiter met een schitterende Port Ellen, die zelfs niet in de “persoonlijke top 3” van de groep zat.Orde in de chaos.
|
PS: net zoals m’n linkse buurman het recht heeft
om voor de inkomprijs z’n gedacht te zeggen, waar of vals, heb ik
dat ook. Toch?
|
Port Ellen & Me |