SINGLE MALT WHISKY
SHOP IN ZAMMEL PRESENTEERDE
|
Verslag : Gunter (Lidnr.01)
|
The good old dazeEen natuurlijk gevolg van de huidige whiskyboom is dat er meer en meer
mensen ingezet worden bij de marketing van het “product”.
Whiskyfestivals rijzen wereldwijd als paddenstoelen uit de grond, als ook
de nood aan mensen die whisky”presentaties” kunnen geven in de
“shops”. Onvermijdelijk kom je als whiskyliefhebber in contact met die
mensen, want zij zijn de link tussen jou en datgene wat in de fles zit.
Die link kan zich in verschillende stadia van een leerproces bevinden,
maar dat is oké. Zelf ben je ooit ook ergens moeten beginnen, onbetaald
weliswaar, en er zitten geweldige persoonlijkheden tussen. Natuurlijk tipt
de balans soms over naar de negatieve kant en dan krijg je hilarische
toestanden en uitspraken.
Dit alles om te komen op het feit dat er steeds minder en minder
“distilleerderijmensen” te vinden zijn op de festivals en in het
tasting- circuit. Namen zoals Jim McEwan, Ian Henderson, Stuart Thomson en
dergelijke zul je niet gauw meer tegenkomen op je lokale whiskyfestival.
Let wel, dit is geen hang naar nostalgie of romantische vlucht in het
verleden mijnerzijds, maar de herinnering aan het onbeschrijfelijke gevoel
dat men krijgt als men het geluk heeft door zulke bevlogen, gedreven en
ervaren mensen meegenomen te worden bij het begin van je whiskyreis, is
iets wat je iedereen toewenst. Het is zoals naar een goed concert gaan en
terugkeren met de drang om ook een band te stichten, zodat je die
intensiteit, dat bewust zijn van “leven”, kan bestendigen en delen met
anderen.
En laat dat nu net zijn wat ik mis in sommige van die “nieuwe”
marketingmensen. De les is geleerd, het aangeboden gamma is aantrekkelijk,
de anekdotes hebben een “clou” maar het hart is er niet echt bij. Ze
slagen er niet in om de “klant” bij zijn nekvel te grijpen en mee te
slepen op het grote avontuur dat “whisky” is. Maar niet getreurd!
Anderen slagen daar wonderlijk wel in en laten de “klant” in een
verwarde verwondering achter met de onstuitbare drang naar “meer”.
Deze worden de iconen van weer een volgende generatie whiskyliefhebbers,
die de rest van hun leven dankbaar zullen blijven denken aan diegene die
deze schitterende wereld voor hun deed opengaan. Voorzitter en ik zullen
zo altijd met genegenheid terug blijven denken aan Guy Boyen, een begrip
voor onze generatie.
|
Dankzij de Single Malt Whisky Shop van lid n° 24 te Zammel hebben
we de kans om tijdens tastings aldaar, het komen en gaan in het gedeelte
“promo- mensen” van de whiskyindustrie op de voet te volgen. Zowel
benieuwd naar de whisky’s, de anekdotes en de mensen achter het
“product”, proberen we er zoveel mogelijk mee te pikken. Toen
aangekondigd werd dat Lynne McEwan, de dochter van, een tasting kwam
verzorgen op 15 mei, waren we er dan ook als de kippen bij.
Bruichladdich heeft altijd een speciale plaats in ons hart ingenomen.
|
||
Lynne en Gunter |
De line up van de avond was zeer gevarieerd en eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik mijn tastingnotes in het lokaal vergeten ben.Niet getreurd. Iemand, of de vuilbak, zal er blij mee zijn, maar dat
houdt wel in dat de volgende notes uit het geheugen zijn neergepend.
Sorry.
|
BRUICHLADDICH 12 Y SECOND EDITION
Minimum 46%vol. Deze vervangt de 10 jarige klassieker, die uitgeput
is. Deze 12 jarige is iets minder aangenaam in de neus, wat muffe
mouttonen komen boven drijven, maar in de smaak zet hij de ingeslagen
weg van de 10 jarige verder. Fruitig en fris. Het zoute voelt meer
plantaardig aan dan van de zee.
BRUICHLADDICH 1993 14 Y 46%VOL
Een mond vol. Het is algemeen geweten dat de prijs van een
bourbonvat 1/10 van de prijs van een sherryvat bedraagt. Bruichladdich,
lees Jim McEwan, is dan ook al jaren bezig om “alternatieven” te
zoeken voor de steeds zeldzamer wordende sherryvaten. Hoe vaak hebben we
toen niet de kritiek van “kenners” en puristen moeten horen.
|
||
Lynne & Bruichladdich 12y 2nd edition |
PORT CHARLOTTE 6 Y 61.6%VOL
Of PC6 in de volksmond. Een voortzetting van de PC reeks,
gedistilleerd van zwaar geturfd graan en een groeiende schare
aanhangers. Ondanks het hoge alcoholgehalte, genietbaar zonder water. Na
de initiële turfexplosie vindt men heel wat fruitigheid, citrus.
BRUICHLADDICH INFINITY 52.5%VOL SECOND EDITION
Zogenaamde “designer malt”, een mix van jong en oud, bourbon en
Rioja vaten. Licht geturfd, 20ppm. Een knaller van formaat, maar voor
hoe lang nog beschikbaar?
|
BRUICHLADDICH 34 Y 41%VOL
De gebruikte vaten zijn bourbon uit 1965 en sherry uit 1970 en 1972.
De jaartallen geven aan wanneer ze met whisky gevuld werden en bourbon
of sherry datgene wat er voordien ingezeten heeft. Bovenop het
uitgebreide palet vinden we hier tropisch fruit terug. Mango en papaya.
|
BUNNAHABHAIN 1966 40.1%VOL
Sherry cask. De Celtic Heartland reeksen, ondertussen al 3, bestaan
uit vaten van Jim zelf. Deze Bunnahabhain had ik op het lijstje van te
proeven whisky’s laten zetten. Natuurlijk gaf dat weer problemen.
|
Zo ver over de whisky van de avond. Hoe zit het met het “promo-
mens”?
|
||
Lynne ft. 100°PROOF Clubcask Connemara 1992 |