Maandag
25 maart
|
|
Bij
het eerste (frikadellen met) ochtendkrieken staan Gunter en mezelf ons
al lichamelijk te reinigen onder de douche. Om de beurt welteverstaan!
Al is er onder zo’n gehandicaptendouche ruim plaats voor twee. Maar de
zee veroorzaakt al deining genoeg en dit is niet het forum voor bed- en
badgeheimen.
We
kunnen ondanks de woelige zee niet aan de verleiding om enige zeelucht
op te snuiven weerstaan. Op de achterplecht staan we plechtig uit de
wind te genieten van het natuurgeweld.
Aan
bakboord een booreiland en de Engelse kust die voorbijschuiven en wij
besluiten te gaan aanschuiven voor het verzorgde ontbijtbuffet. We
trappen niet in de door een oosterling gespannen touristtrap met veel te
duur handgeperst fruitsap uit blik. Plenty of vitamines sir, jaja dat
zal wel aan € 2,5 voor een
glas. De kust komt tast en geurbaar dichterbij en het hele aan boord
zijnde zootje begint zich voor te bereiden op ene ontscheping en
bijhorende landing “on English soil”. Voor de patrijspoort van onze
kajuit gezeten geniet ik nog van enige maritieme geneugtes al
schrijvende aan weer een meesterwerk van mijne hand.
Het
ontschepen van de diverse vervoermiddelen gaat iets vlotter dan het
inschepen gisteren en onder een eerder grauwe maar lang niet zo slecht
als voorspelde lucht passeren we de grondige grenscontrole in Newcastle
Tyneside Port.
Werner
besluit ons door omstandigheden gecomprimeerde strenge reisschema aan te
passen en het bezoek aan de muur van onze Romeinse vriend Hadrianus voor
te behouden voor de terugreis. Na Newcastle gaat het via de snelweg naar
het noorden. Het verkeer verloopt zeer vlot en ter hoogte van Gretna
Green zetten we voet op Schotse bodem. We hebben het gehaald en
gebruiken een quick lunch. Hier in de buurt zal Gunter volgende maand
zijn huwelijksbelofte(n) herhalen in het bijzijn van zijn, schrik niet,
nog altijd aan zijn zijde vertoevende echtgenote Agna. Hier pink en slik
ik respectievelijk een terecht opwellende traan en flinke brok weg.
Maar
terug naar de dagelijkse ernst van het leven. Er blijft een snijdende
wind van polaire oorsprong over het land gieren wat het koudegevoel
aanwakkert. Gelukkig zijn de noodrantsoenen talrijk en sterk van inhoud.
Liquid cereals, nothing better to warm the heart.
Op
de bergen in de verte ligt nog altijd sneeuw maar op de boordradio
klinkt het bevrijdend bericht dat de weg naar Kintyre opengesteld is
voor het verkeer. Daarmee is de laatste hindernis naar Tarbert
weggewerkt en wanneer Glasgow gerond is en Erskine bridge achter ons
ligt komen we aan het veelbezongen Loch Lomond. Onze eerste dram in
Schotland lijkt er eindelijk aan te komen ( van deze reis
welteverstaan). Dik ingeduffeld genieten van whisky en landschap.
|
|
Hoe
verder we opschieten hoe meer sneeuw. De rit over Rest and be thankful
biedt ons indrukwekkende haast alpiene vergezichten. Volgende stop is
Inverary waar bij het pittoreske haventje de volgende fles
geslachtofferd wordt. Breekt de kurk toch niet af zeker! Gelukkig is een
zak reservekurken aan boord, geen overbodige luxe bij oude tot zeer oude
flessen naar deze reis nog enkele keren zal blijken. Even terzijde voor
de wetenschappers onder ons: SMWS flessen schijnen niet te lijden onder
dit euvel.
|
|
Langs
Loch Fyne zien we meer en meer sneeuw op de hellingen en opvallend veel
voertuigen van de energiemaatschappij die richting noodgebied rijden. Op
Kintyre en Arran schijnt het redelijk dramatisch te zijn. Vele gezinnen
zitten nog steeds zonder stroom en vele schapen en lammetjes zijn
omgekomen onder de driftsnow die op sommige plaatsen tot 20ft (6m) hoog
ligt.
Toch
zijn we op het geplande uur in Tarbert. Het Anchor hotel heeft een ander
kleurtje gekregen en ook binnen is er flink gerenoveerd. Bij het
verdelen der kamers blijken Gunter en ik nogmaals de hoogste verdieping
getrokken te hebben. Moedig zeulen we alles naar boven.
Ook
een kist met kostbare inhoud, liquid gold, beweert mijn kamergenoot.
Even
later worden we al op de kade verwacht voor een aperitiefje. Ik begrijp
de gefronste wenkbrauwen van de lezer bij het openen van alweer een fles
maar we zitten op een strak schema. Een vijftigtal flessen proeven op de
ons karig toegemeten tijd vergt dan ook enige discipline.
We
eten zeer lekker in “The Sea bed” het hotel-restaurant. De bediening
is wel met een slap handje maar we zijn tolerant en progressief zoals
dat correct links hoort en nemen dat er graag bij. Iedereen tevreden en
voldaan.
Aan
de pub naast The Anchor hangt een rode T te lonken. Gezellig rond het
kolenvuur wordt het eten en de dag herkauwd en komen de verhalen los.
Toch zoekt iedereen op tijd zijn slaapstee op.
Het
was dan ook een, vooral voor de chauffeurs, zware en lange dag.
|