Reisverslag
Jaco Zondag 26 februari Zondagmorgen om 5u55
begint de reis waar we zoveel weken naar hebben uitgekeken. De
start reis te gaan.
Onze eerste stop op weg naar Ramsel levert ons nog een medereiziger ( Jan) op, wiens hart vol verwachting slaat voor
de komende reis. Rond de klok van zeven staan we allemaal te koukleumen in de garage van onze voorzitter, die humaan als hij is,
gezorgd heeft voor warme koffie. Eén na één druppelen alle medeplichtigen binnen. Uiteindelijk na een korte ceremonie waarbij ieder wordt voorzien van een survivalpakket ( glencairn glas en oorstoppen)vertrekken we in colonne naar Charleroi. Na een kort oponthoud bij het inchecken, dame met bagage voor ongeveer een gans weeshuis, lukt het ons in het vliegtuig te komen. Met een bovenmenselijke gezamenlijke inspanning slagen we er dan toch in om het
toestel op te laten stijgen richting Prestwick. Op het vliegveld moet je eerst FBI, CIA, NSA ,of hoe ze dan ook heten in Schotland, passeren vooraleer de heilige Schotse grond betreden kan worden. En dan blijkt, potverdulleme, dat de bagage van Chris in
Charleroi is achtergebleven. Terwijl Werner en Hans
onze karossen gaan ophalen kunnen Gunter en Chris hun lol op met
alle Tenslotte
kunnen we toch met ons groen en blauwe busje vertrekken richting
Glengoyne, of dat
is toch ieders verwachting. Het mag echter niet zo zijn. Bij vertrek aan
de luchthaven blijkt
de zijdeur van het blauwe busje (Hans en zijn bodybuilders?) niet meer
te sluiten, dus terug
naar de Arnold Clark, de verhuurfirma. Natuurlijk
is het hier ook zondag, wat ervoor zorgt dat de noodtroepen van VW pas
na 1,5u zullen
aankomen om de deur te repareren. Dit is een domper, aangezien we nu het
bezoek aan Glengoyne
op onze buik mogen schrijven door tijdgebrek. Na
een deugd doende lunch in het Carlton Motel met beef, greens and Guinnes
vertrekken We
uiteindelijk rond 15u15 richting Tarbert. In
het eerste stukje van onze rit hebben we uitzicht op een vrij
industrieel landschap. Dit verandert dramatisch na het oversteken van de Clyde (rivier) . Waarna we aan onze rechterkant ook de eerste heuvels
zien opduiken. Onze
gids (Werner) maakt ons diets dat langs de Clyde verschillende
warehouse-complexen liggen,
waar whisky ligt te rijpen voor de blending industrie. Een
dik uur buiten Prestwick mogen we kennis maken met de magistrale
schoonheid van Loch Lomond .
De
behuizing wordt nu steeds schaarser en de heuvels hoger en ruwer, hier en
daar bespikkeld met
grazende schapen. Bij
de aanlegsteiger in Loch Fyne, leggen we onze busjes aan om een blik te
gaan werpen in de
etalage van de whiskyshop met dezelfde naam. En weer blijkt het dus zondag
te zijn, de winkel
is gesloten. Gelukkig heeft een levensreddende engel gedacht aan een
godendrankje om
ons verdriet weg te spoelen. Een fles Springbank 15y laat bij allen de
juiste spirit weer bovenkomen, en
verdrijft de koude die we beginnen te voelen. De rest van de rit verloopt lekker vlot na deze opwarmer, en rond zevenen komen we aan bij het Anchor hotel in Tarbert. Het welkom is allerhartelijkst en volledig absurd aangezien de uitbaatster mensen uit
Zweden verwachtte. Na de bagage op de kamer
te hebben gegooid, gooien we ons in de bar “for a drink”. is het weer vroeg dag Jaco
TERUG |