TERUG

 

VRIJDAG 04 JUNI 2010

Met als gastspreekster YUKO NONAKA, Brandambassador Suntory

 

WOORD: Gunter (Lidnr.01)
BEELD: Werner (Lidnr.02) & Gunter (Lidnr.01)

 

 

 

“Ze komt, ze komt!”. Een opgewonden mail van de Single Malt Whiskyshop te Zammel vertelde me dat het hem gelukt was. Al verscheidene jaren bezoek ik samen met de uitbater Jan Visser, lid n°24 voor de vrienden, de Belgische whiskyfestivals. Een van onze vele favoriete stands op die festivals is die van Suntory. Niet enkel omdat die gedeeld wordt met Bowmore, maar ook omdat de standhoudster ons steeds aangenaam weet te verrassen met nieuwe bottelingen van deze Japanse drankgigant. De standhoudster in kwestie is niemand minder dan Yuko Nonaka. We hebben ze zien groeien van “promomeisje” tot wat ze nu bereikt heeft: Brand Ambassador Suntory France. Juist, Frankrijk! Dankzij de goede connecties met Cinoco, de invoerder van Suntory in België, is de Single Malt Whiskyshop er dus in geslaagd om haar te strikken voor haar allereerste tasting als ambassadrice!

Begrijpelijk dat Cinoco niets aan het toeval wil overlaten en, samen met Kim Van den Ackerbroek als begeleidster, hebben ze ook gezorgd voor een tolk.

Yuko spreekt perfect Frans en kan zich meer dan behoorlijk behelpen in het Engels, maar Nederlands … . De “tolk” heeft de ondankbare taak om haar presentatie te vertalen en ook de eventuele vragen te beantwoorden. “Ondankbaar”, omdat hij ook nog eens zijn eigen enthousiasme onder controle moet houden. Niet gemakkelijk, want het gaat ten slotte om whisky!

Omdat het over whisky gaat, is het niet verwonderlijk dat een groot aantal club/toekomstige club –leden de weg gevonden hebben naar de Single Malt Whiskyshop. Die weg was zomers warm en stoffig! Geen probleem! Een frisse Flierefluiter, streekbiereke bij uitstek, smeert de kelen en verfrist de geest! Wel opletten dat we geen feestje in een feestje bouwen, met al dat aanwezige clubgeweld!

 

 

 

 

 

 

 

Yuko Nonaka & Jan Vissers

 

 

 

 

 

 

 

De ideeën rond de line up verschillen en deze wordt dan ook 3x gewijzigd. De redenen zijn begrijpelijk, maar ik ga me voor mijn verslag dan maar aan mijn eigen line up houden.  

Peter Vissers & Kim Van den Ackerbroek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HIBIKI 12Y 43%

Deze wereldberoemde blend van Suntory is natuurlijk geen onbekende. De alcohol bijt een beetje. Hout en pruimen in de neus. De laatste zorgt voor wat extra diepgang in de neus, beetje zwaarte. En ja, het is officieel nu: een gedeelte van deze Hibiki is nagerijpt op eiken vaten waar voordien Japanse pruimenlikeur in gerijpt heeft! (inside joke!) Ook pruimen op de tong en een diversiteit aan kruiden. De neus is heel subtiel en evolueert nadat de eerste alcohol wat verdampt is. Over de horizon gluurt er iets! Honing, rook? Het wordt vanille en appelsien!

HIBIKI 21Y 43% 

Dezelfde glazen fles vol symboliek! De neus is perfect in balans tussen agrum, leder en kruiden. In tegenstelling tot de 12 jarige bijt de alcohol hier niet! Wat je eigenlijk kon verwachten na 9 jaar extra rijping! Volle body, zeer lange afdronk. Toffee komt boven in de neus. Schitterende blend, maar de prijs is wel wel bijna het driedubbele van de 44 euro voor de 12 jarige.

 

 

 

 

 

 

 

Hibiki 21y : World's Best Blended Whisky  (World Whisky Awards 2010)

 

 

 

 

 

Ondertussen vertelt Yuko via de vertaler het verhaal van Shinjiro Torii en Suntory. Hoe hij zijn eerste distilleerderij bouwde in 1924, Yamazaki. Over de samenwerking met Masetaka Takatsuru, de latere oprichter van Nikka en uiteindelijk het bouwen van een 2de distilleerderij, Hakushu. Sommige gedetailleerde vragen gaan de mist in door de nuances in de vertalingen, maar dat wordt achteraf ruimschoots gecompenseerd door de uitleg die ik rechtstreeks van Yuko krijg. Ik ben dan ook in het nadeel, daar ik voor mijn functie als woordvoerder van een niet nader genoemde whiskyclub al redelijk wat onderzoek heb moeten verrichten naar Japanse whisky’s. Onze leden verwachten dat nu eenmaal … . Och, laat ik er geen doekjes om winden: de hunkering naar kennis en nieuwe ervaringen binnen het whiskygebeuren leidden me enkele jaren geleden naar Japanse whisky. Toen nog maar sporadisch verkrijgbaar in de shops, maar op elk volgend festival meer en meer vertegenwoordigd. Tijdens die zoektocht naar kennis, smaken en aroma’s heb ik dus ook Yuko leren kennen. Ondanks dat ze beweerde een whisky –novice te zijn, had ik al gauw door dat er heel wat kennis en passie achter die façade van bescheidenheid schuilging. Mede dankzij haar volgen we dus al jaren de releases van Suntory op de voet!

 

 

 

 

 

 

YAMAZAKI 10Y 40%

Zwaarder in de neus dan verwacht! Zeer rijp! Fruitig, solvent? Dat is wat ik rondom mij hoor. Zelf ervaar ik rotte appelsien, maar niet onaangenaam. Het aroma van een vergistende appelsien zou ik kunnen omschrijven als fruitig en solvent, waarin solvent dan de omzetting van suikers naar alcohol door vergisting moet voorstellen. Toffe redenering hé! De neus wordt frisser met toetsen van cederhout en nutmeg (nootmuskaat). De appelsien “verjongt” tot appelsiensap. Zurig en fris. Schitterende smaak! Eik. Aangename bittere afdronk. Vanille en hout in de neus. Dik in orde. Ondanks de goedkoopste fles, de verrassing van de avond!!

 

Hier wordt ook vermeld dat, buiten de Amerikaanse bourbon, de Europese sherry ook Japanse eik gebruikt wordt. Deze eik krijgt de benaming “mizunara” mee. Slechts een klein gedeelte van op Japanse eik gerijpte whisky wordt toegevoegd. Het geeft een extra dimensie van exotische kruiden aan de whisky. Op een van de vroegere festivals had ik een gesprek over deze mizunara met een oudere werknemer van Suntory. Japans watereik, of mizunara dus, werd vooral gebruikt na 1945. Amerikaanse eik was schaars in Japan, “had iets te maken met schieten op Amerikanen”, zei mijn gesprekspartner (Humor!?!). Het probleem met deze Japanse eik zou echter zijn dat hij sommige bouwstoffen ontbeert die andere eik waterdicht maakt. Zeker in de beginperiode leidde dit tot grote verliezen van rijpende spirit. Nu, met meer begrip van zijn structuur en methodes van bewerking is dit probleem onder controle. Men houdt zich er bij Suntory aan om de mizunara –rijping te blijven gebruiken, zij het slechts in toevoeging van kleine hoeveelheden aan de bulk. Soms wordt er een volledig “mizunara” gerijpt vat gebotteld en gereleased in de Owner’s Cask Range. Als men het geluk heeft er eentje tegen te komen, niet twijfelen zou ik zeggen! De kruidigheid is fenomenaal!

 

 

 

 

 

YAMAZAKI 18Y 43%

Lekkere koffiesmaken en aroma’s, rook mét rood fruit. Viscues, men kan hem haast kauwen. Het rood fruit komt in de smaak nog eens extra door.

Hier wordt de “super” interessante vraag gesteld: Waarom eik? Het gegeven antwoord bevredigt de vrager niet volledig en de vraag blijft dan ook boven onze tafel hangen.

(Daar komen we zeker nog op terug!)

YAMAZAKI SHERRY CASK 48%

De gebruikte vaten zijn tussen de 12 en 15 jaar oud. Ook een zeer klein mizunara gerijpt gedeelte zit er in. Fudge en marsepein in de neus. Het zurige in deze schitterende sherryrijping doet niet echt aan kersen denken, maar meer aan kruidig hout. Koffie en chocolade zijn ook nooit ver weg. Bitter ook. Woehaah!!! De zoveelste keer dat ik hem proef en hij overtuigt weer. Was het niet dat ik hier, bij Single Malt Whiskyshop Zammel, al niet lang een fles gekocht had, ik kocht er, net als zovele anderen, vandaag ook een van! Gesigneerd door Yuko er nog eens bovenop!!! In het Japans!!!

 

 

 

 

 

 

 

 

HAKUSHU 12Y 43.5%

Zoals gezegd en vertaald is deze geturfd, maar héél subtiel. Mout. Dun in de mond. Alcohol, turf (benzeenderivaat, verfbewaarmiddel, eerder dan iodium of houtrook?) en ontsmettingsproduct. Hout en vanille komen nog. Hout is ook licht aanwezig in de afdronk.

 

 

 

 

 

 

HAKUSHU 25Y 43%

De neus is een beetje gesloten. Versuikerde eucalyptus. De tannine schroeit de tong. Er is een subtiele evolutie in de neus. Door zijn zeldzaamheid en daar dit voorlopig de oudste expressie van Suntory is, is dit een prijzig beestje! Richtprijs dik over de 500 euro en gelimiteerd!

  Dat is één van de vele voordelen van zulke tastings. Men kan voor een meer dan schappelijke prijs een kijkje nemen binnen een bepaald facet van de complexe whiskywereld. In dit geval was het binnen het gamma, beschikbaar voor de Europese markt, van Suntory.

 

 

 

Ook is het interessant om verschillende “sprekers” te horen. Nieuwe invalshoeken en bijkomende informatie maakt en houdt het hele whiskygebeuren fris. De aanwezigen hebben dan ook een betere kijk gekregen op Japanse whisky, zijn geschiedenis, zijn verschillende aroma’s en smaken. (Wat opvalt is hoe zuiver en gestructureerd ze zijn.)

Ik maak mezelf geen illusies en besef dat ik niet direct 500 euro+ ga neertellen voor een Hakushu van 25 jaar oud, maar zonder hem geproefd te hebben zou het plaatje niet compleet zijn! Daarvoor dank Jan, lid n°24, dank Yuko Nonaka, dank Kim en dank vertaler!

 

 

 

 

TERUG