TERUG

MAIN PAGE

VERDER

 

 

MAANDAG 22 JULI 2013

 

 

 

 

Een heel sober ontbijt want we vertrokken vroeg : om kwart na zeven aan de ontbijttafel voor wat muesli, toast met koffie.  Koffer van de wagen volgeladen en op het geplande uur waren we op weg

We hadden de eerste ferry van Brodick naar Ardrossan geboekt.  Op die manier waren we toch gisteren nog een volledige dag op Arran.  Beduidend minder druk dan gisteren.  Ook de zon was in tegenstelling tot de voorbije dagen nog niet van de partij.  Zo kregen we de “sleeping warrior” niet meer te zien.

 

 

 

 

Aankomst Schotse vasteland

 

 

 

Naar goede gewoonte verloopt alles bij CalMac volgens het boekje en zodoende waren wij iets na negenen al opnieuw on the road. We stelden ons vertrouwen in de GPS en volgden rustig haar aanbevelingen.  Via Kilmarnock naar Glasgow om zo onze weg te vervolgen richting Carlisle.  Net voor de grens met Engeland hielden we een obligate stop te Gretna, niet om onze trouwbeloften te hernieuwen maar gewoon om het toch ook eens gezien te hebben.  Een waar shoppingcenter, een kleine versie van het Gouden Kruispunt, dook voor ons op maar het moet gezegd,  architecturaal vormen alle gebouwen een mooi geheel. Nog een laatste reeks geschenkjes gekocht en wij verder. 

 

 

Gretna Green, Gouden Kruispunt van Galloway

 

 

 

 

Na het eerder karige onbijt knorden onze magen stevig bij het buitenrijden van Schotland.  In het eerste stadje op Engelse bodem, Longtown, waagden we een gokje in het Graham Arms Hotel.  Een potige kerel verzorgde de bediening.  

De kip op Marokkaanse en Indische wijze was heel lekker klaargemaakt.  

Tennents kenden ze hier al niet meer, een Fosters was ook op zijn plaats. 

 

 

 

 

 

Via Brampton vervolgden wij onze weg naar Newcastle.  Een korte stop om de benen te strekken lukte nog wel en ter hoogte van Hexham verlieten we de hoofdweg naar Aydon Castle.  Een ingeving van het laatste moment op basis van een foldertje in de bar van het hotel.  Het kasteel was eigenlijk meer een versterkte hoeve, gelegen in een zeer landelijk stukje Northumberland.  Je kan alleen maar oprecht toegeven dat de Engelsen, en bij uitbreiding alle Britten, heel veel respect hebben voor hun cultuurhistorisch erfgoed.

 

 

Lang bleven we er niet rondhangen, want we wilden onze overzet absoluut niet mislopen.  Je weet immers maar nooit welke gevaren en files je onderweg nog tegenkomt.  Ziedaar, lap, nog geen kilometer verder was het van dat : een kudde schapen en hun herder trokken over de weg naar andere oorden.  Daar sta je dan !

                   Aydon Castle

 

 

 

 Rush Hour

 

 

 

 

 

Maar bij dit korte oponthoud bleef het dan ook en goed op tijd stonden we aan de Royal Quays van North Shields.  Vanaf dan begon het lange wachten om in te schepen, de rijen links en rechts van ons reden vlot de boot binnen.  Wij stonden ruim twee uur stil.  

Ondertussen luisterden wij regelmatig naar het nieuws op de radio.  Er zat spanning in de lucht, je voelde het.  Het verlossende nieuws kwam echter op het ogenblik dat wij de boot opreden : troonopvolger George was “deliverd”.  Wij hoorden het in alle drukte pas veel later.

 

 

 

 

 

Door het lange wachten was er geen plaats meer op het buitendek en moesten we noodgedwongen een plaatsje op het schip opzoeken om te lezen.  Maar wat blij met een kajuit met zicht op zee : veel ruimer.  Vanaf nu nooit geen stapelbed meer, … !

Op het afgesproken uur gingen we opnieuw dineren in de Blue Riband.  We kregen een tafeltje bij het raam en genoten van de zon die langzaam wegzakte over een kalme zee, net een biljartlaken.

Ook ditmaal een voortreffelijke keuken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TERUG

MAIN PAGE

VERDER